Eerste weekje in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu Eerste weekje in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in Kaapstad

Door: Thomas Ansems

Blijf op de hoogte en volg Thomas

18 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Heey Iedereen,

Nou, daar zit ik dan, 11000 kilometer verderop in een land waar het nu zomer is, in een land waar de auto’s aan de ‘verkeerde’ kant rijden en in een stad waar ik het volgens mij hééél erg naar mijn zin ga krijgen!
Zondag 10 februari was het dan zover, ik zal voor 5 maanden ‘overseas’ gaan om een afstudeerscriptie te gaan schrijven bij een bedrijf in Kaapstad. Nadat ik ongeveer 2 weken full-time bezig ben geweest om een studievisum te krijgen, waar achteraf bleek dat ik ook gewoon op een toeristenvisum had kunnen komen (waarvoor je bijna niks hoeft te regelen), had ik nog even tijd om 2 avondjes carnaval mee te pikken om vervolgens zondag om half 7 op te gaan stijgen in Dusseldorf op weg naar het verre onbekende. Nog redelijk verdoofd van de alcoholische versnapering de avond daarvoor, probeerde ik zondagochtend de puntjes op de spreekwoordijke ‘i’ te zetten voor wat betreft het inpakken van mijn koffer. Dit ging echter niet zo voorspoedig zodat we eigenlijk al te laat vertrokken. Eenmaal aangekomen op het vliegveld, bleek dat we niet op het ‘International Airport Dusseldorf’ stonden, maar op een klein oud en verlaten vliegveld genaamd ‘Dusseldorf Monchengladbach’.Met nog een uur te gaan voordat de Gate zal gaan sluiten, sloeg de paniek dus behoorlijk toe. We zijn toen het vliegveld ingerend, waar op dat moment een veredelde bejaarde bingo aan de gang was, want blijkbaar was het vliegveld omgebouwd tot een bejaardenhuis. Daar heeft een goedwillige vrouw een taxi opgebeld, die ons vervolgens met 185 km per uur naar het correcte vliegveld heeft gereden.
Uiteindelijk alles net op tijd gehaald…

Dus daar zat ik dan in het vliegtuig op weg naar het avontuur van mijn leven! Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dat moment nog steeds niet echt besefte ( ja klinkt inderdaad cliché, maar is toch echt zo) dat ik voor 5 maanden naar Afrika zal gaan.
Na een voorspoedige reis waarin ik totaal 4 keer warm eten heb gekregen, en een paar gave films heb gekeken, kwam ik aan op CAPE TOWN AIRPORT. Daar stond een man van de organisatie, waarbij ik mijn appartement heb geregeld, mij op te wachten. Joris Linssen ving bot bij mij, nadat hij enkele verwoedde pogingen deed om mij voor de camera te slepen.
Eenmaal afgezet, en alleen achtergelaten in de B&B waar ik tot 1 maart zal blijven, kwam het echte besef pas dat ik 5 maanden in een land zou moeten doorbrengen waar ze het vee nog steeds met pijl en boog proberen te vangen. Dat was toch wel een moeilijk moment, want what the hell moet je op zo’n moment gaan doen.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, en heb ik nu precies één week stage achter de rug.
Ik loop stage bij CTC Worldwide Logistics, en als het goed is, ga ik daar een marketing plan schrijven om hun marketingbeleid dus zodoende te gaan verbeteren. Echter heb ik de eerste week letterlijk nog niets uitgevoerd; alles wat de baas mij heeft gezegd is: Thomas; ‘’we don’t give you work, you have to find work yourself’’ . Dus de eerste week is qua stage zeer rustig verlopen!
De woensdag nadat ik was aangekomen in Kaapstad was er een welkomstborrel voor nieuwe Nederlandse studenten in kaapstad. Dit was bij een barretje op het dakterras met een zwembad!!
Op die borrel kwam er een meisje naar mij toe ( inderdaad: wat datbetreft is er niets veranderd;)), en die meende mij te herkennen van het OLV. Na enige verontwaardiging was dit toch een welkome verassing, zij nodigde mij ’s avonds meteen uit om de stad mee in te gaan om daar nog een drankje te drinken met enkele huisgenoten van haar. Vervolgens nodigde ze mij ook uit om de dag erna mee te gaan om op Valentine’s Day de zonsondergang te gaan bekijken vanaf Signal Hill, zie de foto’s voor het resultaat!

Vrijdags zijn we met dezelfde groep studenten naar de stad te gaan om daar vervolgens tot een uur of 4 door te feesten, wat erg gezellig was!
Zaterdag had ik een vrij rustige dag, ik ben alleen eventjes naar Waterfront gegaan om daar een beetje de toerist uit te hangen en weer wat nieuws te verkennen. ’S avonds op tijd onder de veren gegaan omdat zondag een trip wachtte naar ‘Kaap die Goeie Hoop’, zoals echte afrikanen dat zeggen.
Kaap de goede hoop is het meest zuidwestelijke puntje van het Afrikaanse Continent. Als je geluk hebt kan je hier zebra’s, springbokken, elanden, struisvogels, bavianen, haaien en dolfijnen zijn.
Na een ochtend flink gezocht te hebben naar wat levend vlees, zijn we enigszins teleurgesteld huiswaarts gekeerd omdat we geen van bovenstaande hebben kunnen spotten. Onderweg toch nog even besloten om naar een Tidle bad te gaan om nog even een frisse duik te nemen. Toen we eenmaal gesetteld waren aan het strand, werden we verblijd met het bezoek van enkele bavianen.
Dit was toch een hele aparte gewaarwording!! Gewoon apen in het wild!!
Na een minuut of tien besloot de rest van de familie om ons ook te komen inspecteren, uiteindelijk kwamen er dus een stuk of 20 apen onze kant op gerend. Dit leidde tot enige paniek bij de mensen die op strand lagen, en iedereen besloot dus maar met zijn hele hebben en houden de auto’s in te springen en het zogenoemde hazenpad te nemen. Dit was wel écht een gave ervaring. Op onze weg terug zijn we ook nog enkele struisvogels tegen gekomen, die beesten zijn ook behoorlijk groot kan ik zeggen!

Mensen die denken dat de apartheid trouwens is afgeschaft hebben het goed mis, dit kan ik gerust naar het rijk der fabelen doorverwijzen! Want apartheid is nog wel degelijk zichtbaar hier in Zuid-Afrika, helaas. De veiligheid in Kaapstad is opzich geen probleem, alleen wel moet je er ernstig rekening mee houden aangezien je ’s avonds in het donker bijvoorbeeld echt niet meer in je eentje over straat moet. Overdag zijn op de meeste hoeken van de straat gewoon beveiligers die alles in de gaten houden, dus dat is wel een veilig gevoel. Ookal heb ik gehoord dat deze mensen vaak nog corrupter zijn dan Berlusconi!! De prijzen in Kaapstad zijn vergelijkbaar met de prijzen in europa. Uiteten daarentegen is veel goedkoper dan in Nederland, ik ben al menig keer uit eten gegaan voor minder dan 4 euro! Taxi’s zijn gelukkig ook goed betaalbaar hier in Afrika, dit is maar fijn ook aangezien je als je ‘s avonds weg wilt min of meer verplicht ben om een taxi te pakken.

Tot 1 maart zal ik mijn B&B blijven om vervolgens te verhuizen naar een studentenhuis in Green-Point met 14 andere studenten, daar kijk ik echt naar uit.

Deze week staat de Tafelberg beklimmen op het programma, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat worden! I keep you all posted!!

Cheers,

Thomas

  • 20 Februari 2013 - 11:49

    Tante:

    Hoii Vent,

    Weer een heel leuk verslag gemaakt, ga zo door en hou ons zo op de hoogte.
    In korte tijd toch al weer wat gezien en leuke contacten heb je ook al weer gelegd (familie Baviaan).
    Veel succes en ik blijf je volgen.

  • 20 Februari 2013 - 21:00

    Ome Jos, Tante Adriënne.:

    Zo Thomas, het enthousiaste straalt er van alle kanten af dus dat zit hardstikke goed. Met apen moet je altijd oppassen want van het menselijke soort zijn er ook een hoop die gevaarlijk zijn(grapje).
    Het lukte even niet met de foto's te bekijken maar nu gaat het prima. Die KIA zullen ze waarschijnlijk wel hebben moeten wassen want die apen kunnen er een rotzooi van maken.
    Doe je best maar geniet er ook van, maar dat zit wel goed met jou.
    Succes en de mazzel, ome Jos, tante Adriënne.

  • 21 Februari 2013 - 00:31

    Chris:

    Hey Thomas

    Leuk jouw eerste indrukken te lezen. Probeer er een leuke statelijk van te maken, maar ga vooral genieten en verenig het nuttige met het aangename.
    Heel veel succes daar.

    Groetjes
    Chris

  • 22 Februari 2013 - 12:32

    Jaap Bastiaansen:

    Ciao Mario,
    Alle mooie woorden zijn al gezegd in de reactie van pa zie ik, maar toch wat toevoegingen!!
    Straks met 14 andere studenten een huis delen is toch anders dan met een 'baviaon' uit Nederland. Ben er van overtuigd dat dat een groot feest wordt iedere avond!
    Maatje heel veel succes daar en schrijf maar flink wat verslagen tijdens je tijd in CTC Worlwide Logistics ;), leuk om te lezen dat het daar zo goed is en goed met je gaat!

    ce vediamo bello!
    Jaap

  • 23 Februari 2013 - 13:41

    Oma:

    Hoi Thomas,

    Ik heb de foto's gezien die je naar tante gestuurd hebt, prachtig om te zien.
    Zo te lezen ben je al aardig gesetteld daar in het verre Afrika.
    Geniet er van, kijk uit en ik lees graag de volgende verslagen.
    Pas goed op jezelf.
    Lieve groetjes van Oma

  • 01 Maart 2013 - 08:54

    Heidi:

    zo thomas
    wat een leuk verhaal heb je al geschreven
    fijn dat het zo leuk is daar
    en dat je het zo naar je zin hebt
    geniet ze maar want je weet het is zo voorbij
    thomas nog veel plezier
    en ik zal daan en hannah ook nog een stukje laten schrijven
    en als het niet lukt in het vinden van een baan , ga dan maar reisverslagen schrijven
    je doet het heel leuk
    lieve groetjes heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 24127

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Semester Exchange @ CUHK

15 September 2015 - 31 Januari 2015

Stage Nederlandse Ambassade - Jakarta

10 Februari 2013 - 27 Juni 2013

Afstudeerstage in Kaapstad

08 Februari 2012 - 08 Juli 2012

Semester Exchange Parma

Landen bezocht: