Week 3 & 4 - Reisverslag uit Parma, Italië van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu Week 3 & 4 - Reisverslag uit Parma, Italië van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

Week 3 & 4

Door: thomasansems

Blijf op de hoogte en volg Thomas

12 Maart 2012 | Italië, Parma

Buongiorno ragazzi,

Zoals jullie zien gaat mijn Italiaans met sprongen vooruit. ;) Nee, het leren van de Italiaanse taal is niet erg gemakkelijk. Ondertussen begin ik wel al wat woorden te herkennen, en de eerste simpele zinnetjes lukken me ondertussen gelukkig wel. Maar al mijn lessen zijn in het Engels,ik heb geen Italiaanse huisgenoten, dus dan zijn mijn twee wekelijkse Italiaanse lessen eigenlijk de enige manier om 't Italiaans zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Maar dat gaat vast wel goed komen, hoop ik!

Afgelopen 2 weken weer allerlei leuke dingen meegemaakt, dus ik ga jullie proberen in 't kort daar even over te vertellen. Te beginnen bij de wedstrijd FC Parma - Juventus. We waren helaas te laat met het kopen van kaartjes voor deze wedstrijd, dus we dachten dat we misschien nog een kansje op kaartjes zouden hebben als we naar het stadion zouden gaan vlak voor de wedstrijd, en dat we dan ter plekke nog iets zouden kunnen regelen. Helaas lukte dit niet en keerde we onverrichte zaken huiswaarts. Echter bij het pakken van onze fietsen werden we boos aangesproken ( lees: uitgescholden) omdat ik volgens hem een Juventus supporter zou zijn. Ik had namelijk een wit-zwart gestreepte sjaal aan( voor de leken onder ons; dat zijn de clubkleuren van Juventus), na enkele niet al te vriendelijke gebaren, ontnam hij mij de sjaal en probeerden het kapot te trekken. Met mijn zeer beperkte Italiaans probeerde ik hem wijs te maken dat ik toch ook echt voor Parma FC ben, maar dat wilde meneer toch echt niet geloven. Gelukkig waren er een paar normale omstanders die dat wel doorhadden, en de man tot bedaren spraken. Uiteindelijk heb ik hem dus gelukkig weer terug gekregen.

Het vorige weekend( 1 tm 4 maart), was hier het openingsweekend voor alle Erasmus( buitenlandse) studenten. Donderdags zijn we eerst (gratis!!!) uit eten gegaan met alle studenten om vervolgens nog een dansje te wagen op de dansvloer. Ondertussen heb ik de Parmezanen dus ook kunnen laten genieten van mijn dancemoves!! Vrijdagavond stond er een kroegentocht op het programma, deze avond weer veel nieuwe mensen leren kennen dus dat was erg gezellig! Zaterdagochtend hebben we de trein gepakt naar Mantova, dat is een vrij kleine stad op twee uurtjes treinen vanaf Parma.
Hier staat het grootste kasteel van Europa, dat was dus erg mooi om te zien. Verder is het een vrij eenvoudige stad, zonder al te veel noemenswaardige bijzonderheden. (Alhoewel, volgens een of andere Engelse geschiedschrijver is het de meest romantische stad van Europa)
Zaterdagavond was er een discotheek voor ons afgehuurd, daar hebben we ons dus tot de kleine uurtjes kunnen vermaken. Zondag stond er een rustdag op het programma. Kortom, het Erasmus weekend was super gaaf.

Maandag t/m vrijdag weer lekker braaf naar school geweest( vrijdagochtend heb ik helaas wel over moeten slaan, want donderdagavond was het behoorlijk laat geworden)! Jaap als diehard student was wel braaf gegaan, maar ik gunde me echt toch een ochtendje vrijaf.

Afgelopen zaterdag hebben we een bezoekje gebracht aan Ferrara. Dit bleek namelijk dè hoofdstad van de Renaissance te zijn. Achteraf kunnen we zeggen dat het inderdaad een mooie stad is, maar bij lange aan niet te vergelijken met Venetië of iets dergelijks natuurlijk. Wel een super mooie kathedraal en vele mooie kerkjes en vele typische Italiaanse straatjes. Blijkbaar zijn er ook vele beroemde schilderijen aanwezig in Ferrara, maar we zijn beide niet echt dol op musea, dus die hebben we niet gezien. Op de foto’s kun je wel een beetje zien hoe het er ongeveer uitziet.
Rond 8 uur ’s avonds waren we weer ‘thuis’ aangekomen in Parma.
Toen nog eventjes het culinaire kookwonder uitgehangen, want we hadden homemade Kip Pilav gemaakt. Smaakte zeer goed! Vervolgens naar een discotheek in Parma geweest, en toen de vogeltjes weer begonnen te fluiten huiswaarts gekeerd.

Volgende week zaterdag zijn we van plan om naar Milaan te gaan. Dan wordt ook Milaan-San Remo (zeer beroemde wielerklassieker) verreden, dus ik ben erg benieuwd. I keep you all posted!!

Gisterenavond (zondag) zijn Jaap en ik een voorstelling wezen bezoeken in hèt theater van Parma.
Het was een muziekvoorstelling van Beethoven en Brahms, die werden gespeeld door een violist en pianist. Op de foto’s kunnen jullie wel zien dat het een zeer mooi theater is! Of de muziek ook mooi was? Ik zal zeggen dat ik het niet erg vond dat het afgelopen was…

Ik geniet hier dus nog steeds met volle teugen, al moet ik wel toegeven dat ik er naar uit kijk om 30 maart voor 10 dagen weer even terug in Nederland te zijn. De frikadellen en kroketten begin ik ondertussen wel een beetje te missen namelijk.

Salutoni e a presto!

X Thomas

  • 12 Maart 2012 - 22:51

    Joey:

    Klinkt toch allemaal wel gezellig daar hoor! Gelukkig geen conflict gehad met de harde kern van FC Parma. Ik ben van plan om hier binnenkort naar Cagliari - Inter te gaan dus ik zorg dat ik van beide clubs een shirt heb:P
    Leuk geschreven en mooie foto's.
    Success!

  • 13 Maart 2012 - 12:47

    Niels:

    Yow Kleine!

    Dat zijn weer mooi jaloers makende verhalen zo! ook gaaf om zo wat foto's te zien!!:D

    Tot Skypes!

  • 20 Maart 2012 - 13:27

    Tante:

    Thomas,

    Hardstikke leuk om je zo te kunnen volgen en je schrijft heel leuk. Ook de foto's zijn mooi.
    Ik kan zien en lezen dat je erg geniet en het is ook leuk dat jullie veel gaan bezichtigen.
    Geniet ervan, vergeet je studie niet, en ik hoor je weer via de mail en skype en zie je natuurlijk vlug als je thuis bent.
    Lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 24134

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Semester Exchange @ CUHK

15 September 2015 - 31 Januari 2015

Stage Nederlandse Ambassade - Jakarta

10 Februari 2013 - 27 Juni 2013

Afstudeerstage in Kaapstad

08 Februari 2012 - 08 Juli 2012

Semester Exchange Parma

Landen bezocht: