La Bella Vita - Reisverslag uit Parma, Italië van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu La Bella Vita - Reisverslag uit Parma, Italië van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

La Bella Vita

Door: thomasansems

Blijf op de hoogte en volg Thomas

28 Maart 2012 | Italië, Parma

Buongiorno Tutti,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie met een verhaaltje heb mogen verblijden, en aangezien ik hier ondertussen al weer bijna 2 maanden zit ( Jaaaa, Time flies when you’re having fun) , heb ik besloten om de veer weer door de inkt te halen en het een en ander op papier te zetten.

Laten we maar beginnen met het weer hier, want dat is eigenlijk nog beter dan dat we verwacht hadden. Afgezien van onze eerste week hier waarin we de nodige sneeuwval te verduren hadden, hebben we daarna welgeteld één regenbui gehad. Voor de rest alleen maar zon en de laatste 2 weken is het dagelijks rond de 20 graden. Dat is dus bepaald niet verkeerd. Ookal moet gezegd worden dat de gemiddelde Italiaan nog steeds met een wollen trui en lange broek hier rond loopt, maar gelukkig hebben we de eerste Italiaanse kort gerokte Ragazza's, al wel mogen aanschouwen!

Voor de mensen die zich trouwens zorgen maken dat ik hier niet of nauwelijks op stap ga, no worries! Elke dinsdag en donderdag zijn er de zogenaamde Erasmusfeesten in een kroegje hier in het centrum.
Dat is meestal wel supergezellig omdat je dan allerlei andere studenten leert kennen, en onbeperkt gratis hapjes kan eten( Aperitivo noemen ze dat; allerlei kleine hapjes die je gratis kan pakken bij het nuttigen van een drankje). En zaterdag’s zijn we meestal te vinden in een discotheek, waarvoor je overigens 15 euro entree voor moet betalen. Maar ook ik ben een Nederlander, dus meer dan 1 biertje( 6 euro) heb ik daar nog nooit op een avond gedronken. Maar zoals jullie weten, is dat voor mij ook meer dan genoeg;)!

Het vorige weekend ( 17-18 maart) hadden we een druk programma voor de boeg. We zouden namelijk zaterdag naar de start van Milaan – San Remo kijken en zondag stond FC Parma – AC Milan ( je weet wel; die club met die rood-zwarte tenue’s) , op het programma. Helaas was de wedstrijd verplaatst naar zaterdagavond, dus we moesten ervoor zorgen dat we zaterdag weer op tijd in Parma terug zouden zijn.
Om een lang verhaal kort te maken, de start van Milaan – San Rem zullen we nooit gaan zien, want helaas was het vrijdagavond iets te gezellig geworden waardoor we dus, niet gehele tegen verwachting, onze trein zouden missen! Uiteindelijk dus gewoon maar een ’normale’ citytrip door Milaan gemaakt, redelijk mooie stad met on-tel-baar veel tè dure winkels.

Uiteindelijk was het dan zover, we zouden eindelijk het grote AC Milan gaan mogen ontvangen hier in Parma.
Bepakt met knuppels, vuurwerk, aanstekers en vlaggen gingen we op weg naar Stadio Tardini. We hadden goede hopen dat we die mannen uit Milaan is even zouden laten hoe gaat we nou niet waren! Echter kwamen we er al snel achter tijdens de wedstrijd dat het Parmazaanse voetbal niet heel erg veel voorstelt: lange halen, snel thuis! Helaas waren onze vrienden Clarence and Mark geblesseerd, dus die hebben we niet kunnen zien schitteren in het Stadio Tardini. FC Parma verloor met een kansloze 0-2.

De dag erna stond ons eerste Erasmus voetbaltraining op ’t programma.
Jaap en ik hadden namelijk het plan om een soort van voetbalverenging op te richten voor alle buitenlandse studenten hier. We hadden grote plannen; zo zagen we onszelf al met ons Erasmus voetbalteam over een maand of 6 ons debuut maken in een volgepakt stadium onder het luid applaus van tienduizenden supporters. Echter bleek bij onze eerste ‘training’, waar we ongeveer 12 personen hadden verwacht, dat er uiteindelijk maar 3 op kwamen dagen, waarvan één Moldavische verslaafde Wodka drinker in spijkerbroek met bordeelsluipers. Dit stelde dus allemaal niet zo heel veel voor, maar het was lekker om sinds een lange tijd weer eens een balletje te trappen.

Het weekend daarna stond in het teken van onze eerste trip door Toscane:
Zoals echte toeristen betamen te reizen, bepakt met volle rugtas met aan beide kanten een flesje water,zonnebril, en een paar stevige stappers zijn we afgelopen weekend begonnen aan een trip door Toscane. Omdat er zoveel mooie steden te zien zijn in Toscane, hebben we besloten om Toscane in 4 weekenden te gaan bezichtigen. Afgelopen weekend bestond uit Pisa, Lucca en Viareggio. Dit keer gelukkig wel de trein gehaald, dus we waren zaterdag al vroeg op weg naar onze eerste bestemming; Viareggio. ’S Middags zelfs nog lekker een uurtje op het strand gelegen daar, was niet slecht toeven met zo’n 22 graden en volle zon. ’S Avonds de trein naar Pisa gepakt om vervolgens het Pisaans Nieuwjaar mee in te luiden( want schijnbaar loopt de Pisaanse kalender 9 maanden voor op die van ons, waardoor het daar dus nu al 2013 schijnt te zijn) ! Erg leuke avond gehad, maar de volgende ochtend moesten we alweer vroeg uit te veren om natuurlijk ook zo’n originele foto te gaan maken bij de Toren van Pisa waarop we dè toren proberen recht te duwen, het resultaat kunnen jullie zien op de foto’s.

Zaterdagnacht hebben we in Pisa overnacht in een Bed & Breakfast, zoals de naam al zegt verwachtte wij dus zondagmorgen een lekker ontbijtje met verse jus d’orange en knapperige croissantjes. Dit viel toch een beetje tegen toen we erachter kwamen dat het alleen maar lauwe thee was met American Cookies.
Stiekem nog even de koelkast in de keuken open getrokken, maar daar lagen de spreekwoordelijke doden muizen voor, dus er zat voor ons niks anders op dan lauwe thee met droge koekjes.
Zondagmiddag hebben we toen de trein gepakt naar Lucca, een typisch Italiaans dorpje 50 km van Pisa vandaan. Ook Lucca was meer dan een mooie stad, dus dat was zeker het bezoeken waard.

Aankomende vrijdag vlieg ik weer terug naar het land van de klompen ( want dat is hoe de meeste Italianen denken hoe de Nederlanders dagelijks rondlopen; ze geloven namelijk echt dat we dagelijks op de befaamde wooden shoe’s lopen en in molens wonen met een tuin vol tulpen) . Dus van 30 maart tot 10 april weer even afkoelen in Nederland om vervolgens weer naar Parma te vliegen waar het vandaag gewoon 25 graden is!!!

Tot snel iedereeen!!!!

Saluti!

• 28 Maart 2012 - 18:14

Niels:

Toch beetje jammer dat ik vanaf vrijdag niet meer de enige thuis ben;) Nog een laatste weekje vakantie daar in Parma en dan terug naar Nederland voor 10 dagen vakantie in Hotel Mama om vervolgens weer terug in Parma vakantie te vieren..... je hebt het niet slecht kleine!;)

• 03 April 2012 - 05:52

Tante:

Je houdt ons zo goed op de hoogte van je avonturen in het bella Italia.
    Aan het eind van de maand kom ik zelf eens kijken of het ook echt zo mooi is daar en ook wat de temperatuur betreft.
    Gezellige dagen in Nederland!