Backpack Avontuur - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu Backpack Avontuur - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

Backpack Avontuur

Blijf op de hoogte en volg Thomas

13 Juli 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Hola,

Ondertussen alweer bijna een week thuis, dus voor diegene die geen flauw idee hebben wat ik de laatste 2 maanden heb uitgespookt, hier een beknopte samenvatting.

Eerst even een serious note, want nadat ik in Hong Kong al mijn examens had afgerond, bleek dat ik al mijn vakken met goede cijfers heb afgesloten. Ja inderdaad, dat lees je goed, ik heb inderdaad GOEDE cijfers gehaald daar. Zoals al eerder gezegd, is dit echter allemaal van ondergeschikt belang, want nadat ik zo’n 2 weken lang feestjes had gevierd om het einde van het semester te vieren, stond er hoog bezoek op het programma. Mijn moeder en mijn tante zouden namelijk een tijdje langskomen om Hong Kong te verkennen, verder zijn we ook nog met zijn drieën zo’n 2 weken naar China gegaan om Peking en Shanghai te bekijken. Dit was uiteraard hartstikke gezellig, vooral ook omdat ik weer ouderwets goed in de watten werd gelegd. Geen goedkope kantine maaltijden deze dagen maar gewoon uit eten in fatsoenlijke restaurants, dat was dus echt genieten. Na deze 2 weken in China was het weer tijd voor mij om richting Hong Kong te vertrekken en voor mijn bezoek was het de hoogste tijd om weer naar het koude Nederland te gaan. Zonder afscheid te hebben genomen van mijn moeder, omdat ze ergens verdwaald was in een paleis in Peking, pakte ik het vliegtuig terug naar HK om vervolgens een dag later weer het vliegtuig naar Japan te nemen. Ik had namelijk op internet een goede aanbieding gevonden om voor 120 euro op en neer naar Tokyo te vliegen, die aanbieding kon ik uiteraard niet laten schieten. Zo gezegd, zo gedaan. Die ene dag die ik had tussen mijn terugkomst uit China en vertrek naar Hong Kong dus maar goed besteed aan het wassen van mijn kleren, het kopen van een Tokyo tourguide boekje, boeken van een hostel en andere huishoudelijke dingen. Voor mijn 4 overnachtingen in Tokyo had ik een typisch Japans Hostel geboekt, de zogenaamde ‘Capsule Hostels’. Dit zijn een soort van grote kasten van 2 meter lang, een halve meter hoog en halve meter breed waar je in kan slapen. Foto’s volgen nog.. Dit beviel mij echter prima!!!! Verder zijn er in Tokyo geen wereldberoemde bezienswaardigheden te zien. Dus ik heb mij die dagen vooral vermaakt om gewoon rustig door deze metropool (25 miljoen inwoners) te lopen en iets van de alledaagse Japanse cultuur op te snuiven. Hier hoorde uiteraard ook een potje sumoworstelen bij, echter toen ik bij het stadion aankwam bleek dat alle tickets uitverkocht waren.

Na 5 super dagen in Tokyo was het weer tijd om terug naar Hong Kong te vliegen. Hier had ik nog een dikke week de tijd voordat ik zou gaan beginnen aan mij backpack avontuur. In deze 10 dagen vooral afscheid genomen van veel mijn medestudenten, en uiteraard mijn reis voorbereid (Lees: ticket naar Indonesië geboekt+ lonely planet gekocht). 18 mei vloog ik namelijk naar Medan, dat is de hoofdstad van Sumatra. In Sumatra heb ik de jungle in Bukit Lawang bezocht, dat is een regenwoud waar nog steeds tijgers, olifanten, neushoorns en andere knuffeldieren zitten. Hier heb ik een 2 daagse jungle tocht gedaan, en hebben we 7 oerang oetangs kunnen spotten. Dit was uiteraard een onvergetelijke ervaring. Na Sumatra stond Java op het programma, dus toen heb ik 23 mei het vliegtuig van Medan naar Jakarta gepakt. Na enkele dagen in Jakarta te hebben verbleven, heb ik de trein naar Yogjakarta gepakt, wat heet de culturele hoofdstad van Indonesië te zijn. Deze treinreis is schijnbaar ook een van de mooiste treinreizen ter wereld. Vanuit ‘Jogja’ heb ik dagtrips gemaakt naar de wereldberoemde Borobudur en Prambanan. Na enkele dagen in Jogja te hebben verbleven had ik een tour geboekt naar Bali. Deze tour zou ons via de Bromo Vulkaan en Ijen Vulkaan naar het toeristische Bali brengen. Deze 3 dagen heb ik in een niet te ruim minibusje gezeten met als hoogtepunt een rit van 17 uur over kwalitatief niet de beste wegen in de wereld. De eerste ochtend werden we om half 3 wakker gemaakt om de zonsopgang op de Bromo vulkaan te zien, en de 2de ochtend werden we om half 2 ’s ochtends (of eigenlijk ’s nachts) wakker gemaakt om de Ijen vulkaan te beklimmen. De Ijen vulkaan was meteen een van de hoogtepunten van mijn reis. In de Ijen vulkaan wordt nog steeds Sulfer gewonnen, en dat Sulfer wordt snachts in een ongekende stank gehakt door mannen, die vervolgens ook nog met deze 100 Kilo sulfer weer naar boven moeten lopen om uit de vulkaan te komen. Dit was een zeer indrukwekkend beeld! Na 3 slopende dagen van weinig slaap, en heel veel uren in gammel minibusje zonder airconditioning terwijl het buiten 35 graden was, was het tijd voor ‘echt’ vakantie in Bali.

Dit was cultureel een van de dieptepunten van mijn reis, daar bedoel ik niet mee dat er op Bali niets moois te zien is, maar deze dagen bestonden vooral uit uitslapen, surfen en feesten. Tijdens mijn 3daagse busreis van Java naar Bali, heb ik een Koreaan leren kennen ( ja, uiteraard een Zuid-Koreaan) die mijn vervolgens nog 2 weken heeft vergezeld in Indonesië. In het belang van mijzelf en jouw tijd, zal ik niet verder ingegaan op de gebeurtenissen van mijn tijd in Bali. Na deze week van ontspanning, was het weer tijd om cultureel verantwoord te werk te gaan. Daarom boekte ik een ticket naar Flores ( een eiland in het oosten van Indonesië), om vanuit daaruit een meerdaagse boottocht te maken naar de Komodo eilanden en te eindigen in lombok. Om te zeggen dat dit een jongensdroom was is misschien overdreven, maar ik heb altijd al een bezoek willen brengen aan deze Komodo Dragons. Deze 3 daagse boottocht van Flores naar Komodo was een van mijn andere hoogtepunten van mijn reis. Flores is namelijk nog totaal onontdekt door toeristen, dus daar heb ik eerst een dag met de scooter rondgereden om het eiland een beetje te verkennen. ’S Avonds toen de boot opgegaan, ik sliep op het dek met nog 15 andere vooral Zuid-Europese toeristen en Wim. Wim is een 64 jarige werknemer van de gemeente Amsterdam, en was een fijne metgezel voor deze dagen op de boot. Onderweg naar Komodo zijn we ook nog op enkele prachtige verlaten eilanden gestopt om te snorkelen en te chillen. Een ander prachtig moment was toen onze boot werd vergezeld door een groep dolfijnen die besloten om in de golven van onze boot te spelen. Dit was een prachtig beeld, vooral als je nagaat dat je ergens in de middle of nowhere op de oceaan zit met prachtige stranden en helderblauw water om je heen ziet. Life can be good! Na deze dagen op zee, en uiteraard het zien van enkele Komodo Varanen was het tijd om weer aan land te gaan in Lombok. Hier heb ik 1 nacht verbleven en heb toen de speedboot gepakt naar de Gili Eilanden. Hier was het weer tijd om een kleine week uit te rusten, en de bierconditie weer even op proef te stellen. Na een geweldige week hier te hebben beleefd, met als hoogtepunt het snorkelen met supergrote schilpadden was het tijd om terug naar Bali te gaan, want vanaf hier zou ik 18 juni vliegen naar Kuala Lumpur, Malaysia. Dit was ook het punt dat ik afscheid nam van mijn Koreaanse reisgenoot, die mij gelukkig in September in Nederland komt opzoeken. Na een geweldige maand in Indonesië, was het dus tijd voor Malaysia. In Malaysia heb ik Kuala Lumpur bezocht, de Jungle in Taman Negara, de Cameron Highlands, het culturele Penang en als eindstop het belastingvrije Langkawi. Malaysia een stuk verder ontwikkeld dan Indonesie, daarom liggen de prijzen in Malaysia ook substantieel hoger dan in Indonesië, dus dat viel wel even tegen. Het meest interessante van Malaysia vond ik de samenstelling van de bevolking, uiteraard zijn de Malay mensen het merendeel maar ook de Indians en Chinezen zijn in zeer grote getalen aanwezig. En ondanks deze raciale verdeling, zijn er nauwelijks problemen tussen de verschillende volkeren. Erg interessant! Verder was de Maleisische jungle wel vele malen minder indrukwekkend dan de jungle in Sumatra, maar in de jungle in Maleisië ben ik naar een nomadische stam (Orang Asli) geweest (oorspronkelijk uit Papoea Nieuw-Guinea) die nog zeer traditioneel leeft; het was dus geen poppenkast waarbij zodra de toeristen weg zijn ze hun Iphone tevoorschijn halen en de nieuwste paar Nikes aantrekken. Dit was dus best indrukwekkend om te zien! Na een dag of 10 in Malaysia te zijn geweest, kwam ook meteen het eind van mijn reis inzicht. Om dit einde te vieren besloot ik de boot naar Thailand te pakken om daar vervolgens de beroemde Full Moon party te vieren op Ko Phangan. Dit was uiteraard geen cultureel hoogtepunt, dus zal hier ook niet te veel over uitweiden. Wel heb ik het hier een geweldige naar mijn zijn gehad, en was het zeker een leuke ervaring om een keer de Full Moon mee te maken. Vanuit Ko Phangan heb ik 4 dagen later weer de boot en (nacht)trein gepakt naar Bangkok. Dit was ook meteen de laatste bestemming van mijn reis, hier heb ik 1 nacht doorgebracht alvorens een dag de later ik mijn vlucht had van Bangkok terug naar Hong Kong. Deze laatste nacht heb ik gebruikt om eens goed te genieten en beseffen wat ik de laatste maanden allemaal had meegemaakt. De beslissing om in Hong Kong te gaan studeren is een van mijn beste beslissingen uit mijn leven geweest, want ik heb het daar echt onwijs naar mijn zin gehad. Geweldige universiteit, geweldige Stad (of land….. Ik weet het eigenlijk nog steeds niet), en een zeer interessante cultuur, ook al is het niet bepaald mijn ‘cup of tea’ gebleken. Mijn 7 weken reizen na afloop van mijn study exchange, was eigenlijk de kers op de spreekwoordelijke taart. Ook dit was een geweldige ervaring. Echter komt aan alles een eind, dus na meer dan 6 maanden van huis te zijn geweest, na meer dan 20 vluchten, na (voor mijn gevoel) duizend uur te hebben doorgebracht in armetierige busjes en krakkemikkige bootjes, na het eten van duizenden kilo’s rijst( dat is absoluut geen overdrijving, haha), na ontelbare muggenbeten en liters zonnebrand gesmeerd te hebben is het inderdaad weer tijd voor het echte leven. Ik ga het leventje in Hong Kong zeker missen, maar een volgende uitdaging zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.

Tot snel!

Groetjes,

Thomas Ansems

  • 26 Juli 2015 - 21:35

    Tante:

    Was weer een hele belevenis. Ben blij daar ruim 2 weken van meegemaakt te hebben, was een toptijd, ook jij bedankt voor je gezelligheid, gastvrijheid en voor het gids spelen (wat niet altijd even goed af liep).
    Op naar je volgende uitdaging

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 24081

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Semester Exchange @ CUHK

15 September 2015 - 31 Januari 2015

Stage Nederlandse Ambassade - Jakarta

10 Februari 2013 - 27 Juni 2013

Afstudeerstage in Kaapstad

08 Februari 2012 - 08 Juli 2012

Semester Exchange Parma

Landen bezocht: