My life at CUHK - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu My life at CUHK - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

My life at CUHK

Blijf op de hoogte en volg Thomas

09 April 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Hi there,

Als ik rechtsonder op het scherm van mijn laptop kijk, zie ik daar 09-04-2015 staan. Dat betekent dat ik officieel nog zo’n anderhalve week school heb. Vandaag namelijk al mijn eerste examen gehad, zaterdag nog een presentatie op het kantoor van IBM in Hong Kong en dan dinsdag mijn laatste examen. Verder heb ik nog wel 2 papers die ik moet schrijven en waarvan de deadline eind april ergens is, echter zitten alle lessen er na volgende week alweer op.

Afgelopen maand zijn er eigenlijk niet heel veel spannende dingen gebeurd, dus de mensen die op spannende verhalen zitten te wachten, kunnen nu beter stoppen met lezen. Misschien een goed idee om even uit te leggen hoe mijn gemiddelde dag eruit ziet hier op de universiteit in Hong Kong.

Maandag.
Wekker om 10.00. Aankleden, tas inpakken en eet(lees:drink) mijn dagelijkse Yakult’je als ontbijt. Dan ren ik naar de bus die hier voor mijn deur stopt, helaas mis ik de bus meestal en moet ik dus een kwartiertje lopen naar mijn lokaal waar de les om 10.30 begint. Meestal ben ik ’s ochtends nog moe van het zware weekend dat ik heb gehad, dus besluit dan nog snel voor de les een kop koffie te pakken. Eenmaal aangekomen in mijn lokaal is het meestal al 11.00 geweest, maar daar wordt gelukkig niet raar van opgekeken. Na bijna 3 uur les te hebben gehad over de Internationale Betrekkingen in Zuidoost Azië, ga ik voor lunch een hapje eten in een van de 35 kantines op de campus. Meestal is dit rijst, of noodles, of gebakken rijst, of noodlesoup, of gele rijst…of weetikveelwatvoorrijst.. met stokjes uiteraard… . Dan heb ik ongeveer nog 2 uurtjes vrij voordat mijn andere les (Global Business Services) start, die begint om 15.30 tot 18.15. Hier lukt het mij meestal wel om op tijd te zijn, maar wakker blijven is hier meestal de uitdaging, knikkebollend verschuil ik mij meestal op de achterste rij van het lokaal waardoor ik mijn participatie in de les tot het minimale kan worden gebracht. Na 3 uur les, probeer ik zo snel mogelijk naar huis te gaan omdat ik van 18.00-20.00 voetbaltraining heb. Ook hier kom ik dus meestal te laat aan, so be it… Na het eten, snel douchen, en dan ga ik meestal met een Italiaanse teamgenoot wat eten in de kantine, ook ’s avonds is het zeer gevarieerd, soms is het rijst, soms gebakken rijst, soms noodles, soms gele rijst. Geen klagen dus. Na het eten daag ik mijn Italiaanse vriend meestal nog uit voor een potje pingpong (Jaaa, je moet je een beetje aanpassen aan de Chinese gebruiken), en dan rond een uur of 23.30 ben ik terug op mijn kamer voor mijn welverdiende nachtrust.

Dinsdag.
Shit. Weer die wekker om 10.00. Als ik de dag ervoor niet vergeten ben om boodschappen te doen, kan ik mezelf verwennen met een banaan of appel als ontbijt, en dan op naar de les. Meestal hetzelfde tafereel als op maandag, dus weer rennen naar de bus, en vervolgens teleurgesteld lopend naar het lokaal terwijl ik de bus in de verte weg zie rijden. Deze les, Marketing in China, duurt ook weer bijna 3 uur waardoor ik mijzelf naar de les meestal trakteer op een welverdiende Italiaanse panini of een Turks broodje kebab. ’S Middags heb ik dan geen lessen meer, waardoor ik meestal die middag wat achterstallig werk voor school probeer te doen. Verder kan ik iedere dinsdagavond gelukkig aanschuiven bij het zogenoemde ‘English Table Dinner’, daar is gratis eten voor exchange studenten, en in ruil daarvoor moeten wij een beetje quasi geïnteresseerd een gesprek voeren met Chinese studenten om zodoende hun Engels te verbeteren. Dit is altijd een typisch Chinees/Hong Kong diner; met zijn allen aan een ronddraaiende tafel en dan kan je voor jezelf opscheppen wat je wilt, dit alles gaat geheel volgens Chinese gewoontes. Details zal ik jullie besparen.. Rond half 9 is dit meestal afgelopen, en dan besluit ik meestal nog een ijsje te pakken in een van de kantines, en vervolgens word ik wederom meestal nog uitgedaagd voor een (revanche) potje pingpong. Dan weer naar huis toe, douchen, en naar bed.

Woensdag.
Meestal word ik woensdag heerlijk wakker omdat ik dan ’s avonds pas les heb, dat is dus sowieso uitslapen.HEERLIJK!!! Daarna ga ik voor een stevig ontbijt in een van de kantines (enig idee wat ik dan eet?), en de rest van de middag spendeer ik meestal wat tijd in de bibliotheek hier om te werken aan opdrachten, presentaties, etc. . ’S avonds heb ik vanaf 18.30 les tot 21.15 (Chinese Business and Economy). Voor de les begint ga ik meestal samen met de enige westerse klasgenoot van dat vak, naar een Italiaans cafeetje om een pasta of panini te versnaperen en te genieten van een goede kop cappuccino. Woensdagavond is eigenlijk de drukste avond van de week, want er staan dan 3 belangrijke dingen op het programma. Om met het belangrijkste te beginnen, iedere woensdag is het hier ‘ladiesnight’ in Wanchai (een uitgaansgebied in Hong Kong), waar meestal vele mede exchange studenten heengaan. Dit wil ik dus het liefst niet missen… Ook is het hier iedere woensdag in Happy Valley paardenraces, dan komende de beste ruiters van de wereld hun kunsten showen aan zo’n gemiddeld 40 a 50 duizend enthousiaste toeschouwers. Heel gaaf is dat!!!! De derde optie die ik heb is om te gaan trainen, training is van 8 tot 10 dus ook daarvoor zou ik mijn klas moeten skippen. Ohja, de laatste optie is natuurlijk om braaf tot kwart over 9 in de les te blijven zitten, echter is dit mij minst geliefde optie…
Elke week heeft mijn woensdagavond dus ongeveer een andere invulling, nee het leven is niet saai hier!

Donderdag.
Meestal word ik donderdag rond het middaguur wakker met een redelijke kater..(Rara, voor welke optie zou ik woensdag gegaan zijn?) Vervolgens duik ik snel onder de douch, want om half 3 begint mijn laatste les van de week. Vooraf probeer ik meestal nog mijn wekelijkse huiswerk te maken, maar vaak werkt mijn hoofd niet meer zo goed mee. Een kleine 3 uur luisteren naar een professor die enthousiast verteld over alles wat te maken heeft met bedrijven in China(‘China Business’ heet het vak). Zodra de klok 18.15 slaat, is het weekend voor mij. Eindelijk… Zwaar verdient, vind ik zelf meestal! Donderdagavond is verder meestal een rustige avond. Meestal speel ik een potje squash of tennis met een van Zweedse of Italiaanse huisgenoten, en verder een beetje op tijd naar bed.

Vrijdag/zaterdag/zondag.
Weekend!!!!!!
Geen weekend is hier eigenlijk hetzelfde. Meestal vrijdag of zaterdag op stap, één dag uitkateren, en één dag iets actiefs doen in de vorm van een hike of wat sightseeing ergens in Hong Kong. Niets te klagen dus!!
Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee van mijn dagelijkse leven hier in Hong Kong.

2 weken geleden ben ik trouwens nog in weekend in Mainland China geweest. We zijn hier met een groep van 8 studenten heengegaan om Chinese middelbare school scholieren wat te leren over onze landen van herkomst. Ik heb ze dus uitgebreid verteld over het drugsbeleid in Nederland, red light districts in Amsterdam, en verder denken hun nu ook dat wij ieder weekend naar Engeland zwemmen en terug. De meeste hadden nog nooit van Nederland gehoord, dus ik moest deze kans pakken om ze van alles en nog wat wijs te maken, haha. Zaterdagavond zijn we nog een typische Chinese karaoke bar ingedoken en hebben we uitgebreid Chinese liederen gezonden met locals. Leuke ervaring.
Overigens was dit weekendje lesgeven in Guangzhou, weleens van gehoord? Nee? Het is ook maar een stad met zo’n 13 miljoen inwoners, zo’n 4 uurtjes rijden vanaf Hong Kong.

Afgelopen weekend was het ook hier Pasen, dat betekende dus een lang weekend vrij van vrijdag t/m dinsdag. Het weekend zijn we daarom gaan kamperen op een afgelegen strandje ergens in Hong Kong. Als jullie de foto’s zien is het mogelijk te geloven dat je in een stad als Hong Kong nog zulke mooie natuur kan vinden!! Dit was eigenlijk het eerste weekend dat het echt heet was, zon 32 graden. Ja inderdaad, ik hoor je denken, uiteraard ben ik verbrand!

Paasmaandag hadden een paar studenten het magnifieke plan om 2 boten te boeken om vervolgens een beetje rond te varen op zee. Met drank, muziek, en enkele goed uitziende Chinese vrouwen ( Ja, die bestaan….. Ongelofelijk maar waar..), hebben we hier ons de gehele dag goed kunnen vermaken.

Ik heb nog ongeveer een maandje de tijd in Hong Kong, want half mei vlieg ik (waarschijnlijk) naar Indonesië om mijn backpack avontuur te laten beginnen. Tegen die tijd zal ik jullie nog een keer proberen te voorzien van korte update.

Tot hoors.

Thomas

  • 10 April 2015 - 17:53

    Tante:

    Ik weet denk ik nu wat je voorlopig niet meer eet als je terug bent, maar ook tijdens het backpacken zal dat het voornaamste voedsel zijn, des te lekkerder zijn straks de aardappeltjes in Hotel Mama.
    Nog 2 weken en dan kom ik gezellig mee rijst eten.
    Groetjes


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 24076

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Semester Exchange @ CUHK

15 September 2015 - 31 Januari 2015

Stage Nederlandse Ambassade - Jakarta

10 Februari 2013 - 27 Juni 2013

Afstudeerstage in Kaapstad

08 Februari 2012 - 08 Juli 2012

Semester Exchange Parma

Landen bezocht: