Studeren aan de Chinese University of Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu Studeren aan de Chinese University of Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thomas Ansems - WaarBenJij.nu

Studeren aan de Chinese University of Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Thomas

06 Februari 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Hao,

Ondertussen zit ik alweer meer dan een maand in Hong Kong, dus ik vond het wel tijd om even een korte update te geven. 2 januari was het dan zover, nog enigszins brak van o&n stapte ik het vliegtuig in om via Dubai naar mijn nieuwe thuis voor de komende 5 maanden te vliegen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Hong Kong werd ik keurig naar een taxi begeleid die mij naar de Chinese University of Hong Kong bracht. Toen ik eindelijk op de universiteit aankwam moest ik alleen nog wel even weten waar ik nou precies moest zijn om me te ‘melden’. Aangezien de taxichauffeur geen woord Engels sprak(lees: alleen byebye kon zeggen) en mijn Chinees is ook niet om over naar huis te schrijven, besloot ik de eerste de beste westerse bleekscheet aan te spreken om de weg te vragen. Na een half uur sleuren met een koffer van 27 kilo en 2 stuks handbagage was ik een natte rug rijker, maar bestemming bereikt. Na het invullen van minstens 73 verschillende formulieren ( Ja, de bureaucratie in Nederland is er niets bij) werd ik naar mijn kamer gebracht op de campus. Dit viel gelukkig alleszins mee, ik heb een eigen wasbak, een bureau, 2 kasten en een steenhard bed. Niet verkeerd dus!

De dagen na mijn aankomst stonden in het teken van het verkennen van de campus, want die is HUGE, en met huge bedoel ik ook echt heeeeeeel groot! Er zijn 9 verschillende buslijnen hier op de campus, daar is de 132 van Chaam naar Breda dus helemaal niets bij. De campus is gelegen op een berg, op ongeveer 45 minuten van het centrum van Hong Kong. Dit heeft uiteraard nadelen, na het uitgaan pakken we altijd de taxi terug naar huis (45 minuten), en het is mij top op heden nog niet gelukt om dit ‘niet slapend’ te voltooien. Gelukkig zijn de taxi’s hier wel goedkoop, meestal betaal ik ongeveer 5 euro om thuis te komen. Doordat de campus buiten de stad is gelegen, is hier de luchtkwaliteit (meestal) wel super goed, dit in tegenstelling tot het centrum van HK. Een ander voordeel van het leven op een grote campus is dat er een grote verscheidenheid is aan restaurants/kantines, er zijn meer dan 30 kantines hier!!!! Verscheidenheid is wel een relatief begrip in deze, bij iedere maaltijd wordt rijst geserveerd, zo komt het weleens voor dat ik op een dag 3 keer rijst eet. Ondertussen heb ik deze frequentie aanzienlijk kunnen verlagen omdat ik nu bekend ben met de meeste restaurants en dus weet waar ik ‘westers’ eten kan halen. Het is daarom ook niet gek dat de kok van het Italiaanse restaurant hier mij ondertussen al bij naam kent. Het eten kost trouwens niet veel hier, gemiddeld ben ik 3 a 4 euro kwijt voor een goede maaltijd.

Omdat ik hier ondertussen alweer een maand zit ben ik ondertussen al (enigszins) gewend aan de Chinese gewoontes. Ik kijk er niet meer gek van op als er zo’n chinees zijn neus leegt rakelings naast mijn schoen. Tijdens het eten is het ook normaal hier om even lekker je neus op te halen, de noodles naar binnen te slurpen met flink wat geluid, de botten van de kippenbootjes uittuffen op je bord en nog meer gekke dingen waar ik jullie verder niet mee zal vervelen.

Uiteraard heb ik deze maand niet stilgezeten, zo heb ik al verschillende hikes(wandelingen klinkt zo suf) gedaan door de vele mooie natuur die Hong Kong rijk is. Zoals je misschien niet verwacht van een miljoenenstad als Hong Kong, is er ook heel veel prachtige natuur. Vaak in het weekend gaan we met een grote groep internationale studenten een hike doen door een van deze gebieden. Hong Kong heeft prachtige stranden, groene bergen en de zuid Chinese zee, dus dat levert soms mooie plaatjes op! Volgende week gaan we waarschijnlijk een hike doen door een gebied met wilde apen, ik ben benieuwd!
Het nachtleven van Hong Kong heb ik ondertussen ook al uitgebreid mogen ervaren. In de weekenden is LKF (Lang Kwai Fung) de place to be. Dat is een straat tussen alle kroegen waar iedereen op straat aan het drinken is, dit omdat de clubs en bars in HK onwijs duur zijn, gemiddeld betaal je 10 euro voor een biertje. Iedereen haalt daarom zijn bier bij de 7/11, dat is een 24/7 supermarktketen waar je goedkoop je drank kan halen, en je drinkt het dan op straat op.

Ook ben ik al naar Macau geweest, dat is net als HK een SAR(Self Administrative Region) en dat is de enige plek in China waar je legaal kan gokken. Macau bestaat dus voornamelijk uit casino’s, de jaarlijkse gokomzet is dan ook 7 keer zo groot als die van Las Vegas. Macau was vroeger een kolonie van Portugal, en dat is ook nog steeds goed te zien. Binnen een dag heb je deze stad wel gezien want het is niet heel groot (700 duizend inwoners), maar wel erg leuk om een keer gezien te hebben.
Naast Macau, zijn we ook al op citytrip gegaan naar Taiwan. We konden een vrij goedkoop vliegticket op de kop tikken, dus waarom niet een weekendje Taiwan? Zo gezegd, zo gedaan. In Taiwan hebben we de hoofdstad Taipei bezocht, met de eenna hoogste toren van de wereld (Taipei 101), en nog belangrijker, de snelste lift van de wereld (60 km/u). Jaja, het is maar dat je het weet! Ook zijn we een dagje naar de binnenlanden van Taiwan gegaan en hebben daar scooters gehuurd en door de bergen gecrossed, heel vet was dit!

Ohja, tussendoor studeer ik hier ook nog aan de Chinese University of Hong Kong trouwens. Ik volg hier vooral vakken die gericht zijn op China en Azie. Zo volg ik China Business, International Relations in Southeast Asia, Marketing in China, Chinese Business and Economy, Global Business Services en International Asian Studies. De vakken die ik heb gekozen zijn gelukkig erg interessant, dus motivatie problemen heb ik hier gelukkig niet. Helaas duren alle lessen hier bijna 3 uur, waardoor mijn concentratievermogen wel op de proef gesteld wordt. Oke, genoeg over bijzaken zoals school..
Over 3 weken is hier Chinees Nieuwjaar, dat belooft een heel groot feest te worden met verschillende activiteiten. Gelukkig heb ik dan ook een week vakantie, dus na het Chinese Nieuwjaar vlieg ik naar Boracay, Filipijnen. Dit eiland schijnt een van de mooiste hagelwitte stranden van de wereld te hebben, en ook het nachtleven wordt niet als saai omschreven. Van 23 februari tot 3 maart zit ik dus vakantie te vieren op de Filipijnen, 25 februari ben ik jarig dus volgens mij zijn er slechtere plekken op aarde om te verjaren.

Ik heb jullie weer lang genoeg van jullie werk afgehouden dus ik ga er een eind aan breien. Voor de mensen die mij nog lastig willen vallen met fanmail, postkaarten of andere dingen, dit is mijn adres in Hong Kong.
Thomas Ansems
Room B201
Jockeyclub Postgraduate Hall 1
The Chinese University of Hong Kong
Shatin, NT
Hong Kong SAR

Mijn Chinese nummer is 852 54207966, ik zou niet weten waarom je het nodig zou kunnen hebben, maar toch! Ik zal binnenkort proberen foto’s hier op mijn site te zetten.

Ik verveel me hier niet, en ga me hier de komende maanden zeker vermaken!!!

Groetjes vanuit Hong Kong!

Thomas Ansems

• 06 Februari 2015 - 18:49

Mark Hoedemakers:

Klinkt goed Thomas!
    De lokale vrouwen ook al wat beter leren kennen?

• 06 Februari 2015 - 19:20

Appie Ansems:

goed bezig jongen ,wel je bordje leeg eten en blijven sporten.het gezegde: gezond lichaam gezonde geest blijft ook in schina van kracht tot wederhoor paps xxxx

• 07 Februari 2015 - 21:16

Tante:

Weer een mooi verslag vanuit Hongkong.
    Ik hoor dat je het naar je zin hebt en zie dat ook aan de appjes die ik ontvang van jou.
    Wij zijn hier volop een adres aan het zoeken om te overnachten en hopen jou dus eind april te ontmoeten in HK.
    Geniet vooral van alles daar inner verre Azië, ook van de vakantie in de Fillipijnen samen met Stan.
    Tot eind april en een dikke knuffel

• 09 Februari 2015 - 13:12

Wil Mul:

Thomas wij worden een beetje jaloers,geweldig geniet ervan
    Ook alvast een fijne verjaardag en lieve groeten van ons